Rejestracja znaku towarowego to ważny krok dla przedsiębiorców, chcących zabezpieczyć swoją markę i uniknąć ewentualnych sporów związanych z prawami do nazw i logotypów. Proces ten może jednak wiązać się ze znacznymi kosztami, co dla wielu małych firm może być wyzwaniem. Dlatego też warto skorzystać z dofinansowania na rejestrację znaku towarowego.
W dniu 22 stycznia 2024 r. rozpoczął się nabór wniosków na dofinansowanie na rejestrację znaków towarowych w ramach SME FUND. Zatem jeżeli chcesz chronić swój znak towarowy, a jednocześnie ograniczyć koszty z tym związane, to dobry czas, aby rozważyć możliwość skorzystania z dofinansowania.
Kto może otrzymać dofinansowanie?
Dotacja przyznawana jest z funduszu MŚP, a więc dla sektora średnich i małych przedsiębiorstw z siedzibą na terenie UE.
O dofinansowanie mogą ubiegać się:
osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą;
spółki cywilne;
spółki prawa handlowego (jawna, partnerska, komandytowa, komandytowo-akcyjna, akcyjna, z ograniczoną odpowiedzialnością, prosta spółka akcyjna).
Warunkiem jest to, aby pozostawać aktywnym płatnikiem VAT.
Jak i kiedy złożyć wniosek?
Wniosek o dofinansowanie należy złożyć przed złożeniem wniosku o rejestrację znaku towarowego. Wniosek można złożyć osobiście lub przez pełnomocnika, którym może być np. upoważniony pracownik lub profesjonalny pełnomocnik.
Procedura wygląda następująco:
składamy wniosek o przyznanie dotacji;
oczekujemy na wydanie decyzji o przyznaniu dofinansowania. Dotacje są przyznawane w formie bonów. Termin na aktywację bonu to 2 miesiące;
następnie składamy wniosek o rejestrację znaku towarowego i wnosimy odpowiednie opłaty od wniosku – z własnych środków;
ostatnim krokiem jest złożenie wniosku o zwrot kosztów rejestracji, aby uzyskać wypłatę środków z dofinansowania. We wniosku należy wskazać numer i datę zgłoszenia oraz potwierdzenie uiszczenia opłat, o których mowa powyżej.
Składając wniosek o dofinansowanie należy dołączyć do niego:
zaświadczenie o numerze NIP;
zaświadczenie VAT;
zaświadczenie o posiadanym rachunku bankowym firmy (pełny numer IBAN oraz kod BIC/SWIFT);
podpisane oświadczenie o zewnętrznym przedstawicielu (jeżeli wniosek składa pełnomocnik).
Dofinansowanie z EUIPO jest wypłacane bezpośrednio na rachunek bankowy, który wskazano we wniosku. Przelew zostanie zrobiony w ciągu 30 dni od złożenia wniosku o zwrot kosztów.
Wnioski mogą być składane od 22 stycznia 2024 r. do 6 grudnia 2024 r. Pula środków jest jednak ograniczona i decydujące znaczenie ma data złożenia wniosku, dlatego też lepiej nie zwlekać ze złożeniem wniosku.
Ile wynosi dofinansowanie?
Dofinansowanie na znak towarowy wynosi 75% opłat za zgłoszenie znaku towarowego na terenie krajów członkowskich oraz Unii Europejskiej oraz 50% podstawowych opłat za zgłoszenie w ramach rejestracji międzynarodowej.
Zastrzeżenie znaku towarowego wiąże się z tym, że właściciel zyskuje wyłączne prawo posługiwania się tym znakiem i umieszczania go np. na swoich produktach.
Zarejestrowany znak daje przedsiębiorcy również ochronę przed nieuczciwą konkurencją, a także pozwala uzyskać korzyści majątkowe np. w związku z udzielaniem licencji na korzystanie z zarejestrowanego znaku.
Zespół kancelarii COGENTS
Comments